Loading image #1 ...
Gibson Style 11 pot (mid 1930s)
$6.500
No serial number (standard for this model). Colored maple rim, nickel hardware including the one piece pot metal flange with almost no warp, pearloid decorated resonator with red and black silkscreened designs on the back, colored finish on the sides of the resonator, white binding. Single coordinator rod, non-original Presto tailpiece, Remo head. The added tonering is nickel plated Huber high-profile flathead. The mahogany conversion neck was made by Frank Neat, it features the standard Flying Eagle inlay in the rosewood fingerboard and peghead. The neck has the white binding and blue color matching the blue tint on the resonator. The finish on the neck and peghead shows yellowing matching the prewar hue on the resonator. The tuners are Grover two-tab, the fifth string peg is Fivestar.
Style 11 was introduced in 1931 as a lower-priced standard model which had a simple brass hoop instead of the tonering, but it featured the same one-piece flange and maple rim as the Mastertone models and that is why these banjos are very popular to make the five-string conversions. RB-11 was played by Earl Scruggs when he joined Bill Monroe and his Blue Grass Boys in 1945.
This instrument was purchased from the banjo guru Curtis McPeake back in 1996 and is set up to deliver the „prewar“ sound. The original tenor neck is not with the banjo. This is my personal instrument and can be heard on different records of P. Kůs & Fámy.
Bez sériového čísla (u tohoto modelu běžné). Barevný javorový korpus, poniklované kovové části včetně jednodílné slitinové flange, která nevykazuje téměř žádné pokroucení. Rezonátor je na zadní straně ozdoben červeno – černým sítotiskovým designem, strany rezonátoru jsou tmavě modré s bílým lemem. Vyrovnávací tyč je pouze jedna, struník Presto není původní, Remo blána. Tonering je poniklovaný Huber flathead. Pětistrunný krk z mahagonu vyrobil Frank Neat, má palisandrový hmatník a vykládání Flying Eagle. Lemování je bílé a zezadu je krk v odstínu modré, které pěkně ladí s původní barvou na rezonátoru. Lak na krku a hlavě je zažloutlý a opět se blíží původním tónům na rezonátoru. Mechaniky jsou funkční původní frikční kolíky Grover two-tab, kolík pro pátou strunu je Fivestar.
Style 11 byl uveden na trh v roce 1931 jako levnější standardní model, který měl místo toneringu pouze mosaznou trubičku položenou na korpusu, ale ty další podstatné součásti, jako je jednodílná flange a javorový korpus byly totožné s modely Mastertone, proto jsou “jedenáctky” tak vyhledávány jako základ pětistrunných konverzí. Na RB-11 hrál Earl Scruggs v roce 1945, když nastoupil k Billu Monroeovi a jeho Blue Grass Boys.
Tento nástroj byl koupen v roce 1996 od banjového guru Curtise McPeakea a je seřízen tak, aby se co nejvíce přibližoval k “předválečnému” zvuku. Původní tenorový krk není k dispozici. Toto je můj osobní nástroj a jeho zvuk je možno slyšet na některých nahrávkách skupiny P. Kůs a Fámy.