Loading image #1 ...
Paramount Original Five-string Style C (circa 1921)
please, call for price
Serial # 952 (first year of production), all parts original. A mahogany neck and resonator with fancy wood marquetry on the neck, resonator and interior of the rim, Brazilian rosewood fingerboard with elaborate engraved inlays, fancy inlay on the peghead, carved heel and back of the peghead. The distinctive raised-head tone ring system. Wood dowel stick running through the body, original Page tuning pegs, early model tailpiece. Small heel crack professionally repaired.
Original five-string Paramount banjos as well as five-string Gibson Mastertone banjos made prior to World War II are extremely rare. The popular music of the 1920s was early jazz or “Dixieland,” as it is now called, and most banjoists used a four-string tenor. Some excellent musicians who have tried it claim it sounds fully as good to their ear as most late-1920s raised-head Gibson Mastertones. This is an extremely rare and historically interesting instrument with great artistic appeal as well as great sound.
This particular instrument was featured in the January 2010 issue of Vintage Guitar Magazine in the article by George Gruhn and Walter Carter.
Sériové číslo 952 (první rok výroby), kompletně originální stav. Mahagonový krk a rezonátor, zdobné dřevěné vykládání na krku, rezonátoru a vnitřku korpusu, palisandrový hmatník s komplikovaným vyřezávaným vykládáním, dekorativní vykládání na hlavě, vyřezávaná patka krku a zadní strana hlavy. Dřevěná spojovací tyč v korpusu, původní mechaniky Page, raný model struníku. Malá prasklina na patce byla profesionálně opravena.
Původní pětistrunné Paramounty jsou stejně jako předválečné pětistrunné banja Gibson Masterone extrémně vzácné. V dvacátých letech byl populární hudbou raný jazz nebo “Dixieland” a většina banjistů používala čtyřstrunné tenorky. Mnoho špičkových hráčů, kteří tento nástroj vyzkoušeli tvrdí, že má naprosto srovnatelný zvuk s většinou archtopů Gibson Mastertone vyrobených na konci dvacátých let. Toto je extrémně vzácný a historicky významný nástroj mající umělecký půvab a až překvapivě kvalitní zvuk.
Tomuto konkrétnímu banju byla věnována pravidelná rubrika v lednovém čísle 2010 prestižního časopisu Vintage Guitar Magazine, článek napsali George Gruhn a Walter Carter.