Loading image #1 ...
Gibson TB Granada conversion (1928)
$9.000 or equivalent in CZK
Conversion of TB Granada to the five-string banjo. Serial #9152-60 is painted in brown color inside the resonator and also stamped on the rim together with the „PAT. APPLD. FOR“ sign, which is standard for 1928.
The banjo generally conforms to standard specifications of the Granada Model of that period, wood is curly maple with dark natural finish, metal parts are gold plated, the armrest and tension hoop are engraved with Granada pattern, the time correct Grover two hump tailpiece is engraved with the „Maybell“ logo and obviously comes from the Slingerland May Bell banjo. The instrument has standard three-ply maple rim which has been cut and fitted with early gold plated Huber flathead tonering. Pot assemply features the 2 – piece flange construction with 24 brackets and notched tension hoop, dual gold plated coordinator rods with correct nuts and washers, L-brackets and thumb screws. Three hooks seem to be exchanged by the aftermarket ones. The resontor is double bound featuring concentric rings of checkerboard purfling on back. Someone has drilled a hole in the resonator wall which must have served for the pick-up jack pin. We have decided not to repair it. Two piece armrest was repaired with two rivets at some point.
The matching conversion five-string neck was made by Jaroslav Prucha, it features beautiful flame maple, rosewood fretboard, fiddle-cut peghead, white and checkerboard binding. Tuning pegs are gold plated Krishot copies of the traditional Pancake tuners, 2 Keith/Scruggs gold tuners. Hearts & Flowers inlay with missing inlay on the 15th fret.
The instrument has been set up by Mr. Prucha who re-fitted the rim and tonering.
In 1928, Gibson Granada was a relatively fancy model bearing the $200 price tag, double then Style 3 Mastertone at that time. More costly were only Style 6, Bella Voce and Florentine.
Konverze TB Granada na pětistrunné banjo. Sériové číslo #9152-60 je namalováno hnědě uvnitř rezonátoru a zároveň je vytlačeno do korpusu společně s nápisem „PAT. APPLD. FOR“, což je standardní pro rok výroby 1928.
Banjo odpovídá standardní konfiguraci modelu Granada z té doby, použité dřevo je kadeřavý javor v tmavě hnědém přírodním laku, kovové komponenty jsou pozlaceny, opěrka a stahovací kroužek jsou gravírovány motivy modelu Granada, struník Grover s dvěma „hrby“je z té doby a zřejmě pochází z banja Slingerland May Bell, nese logo „Maybell“. Nástroj má standardní třívrstvý javorový korpus, který byl seříznut a osazen starším pozlaceným toneringem Huber flathead. Tělo nástroje sestává dále z dvoudílné flange, 24 stahovacích háčků a stahovacího kroužku se zářezy pro háčky, dvojice vyrovnávacích tyčí s původními maticemi a podložkami, L-háčky a šrouby pro přitažení rezonátoru. Tři háčky pravděpodobně nejsou původní a jsou nahrazeny moderními kopiemi. Rezonátor je vyložen dvojicí ozdobného mezikruží (vzor Šachovnice). Do stěny rezonátoru byla vyvrtaná díra pravděpodobně pro „jack“ koncovku snímače. Díru jsme se rozhodli neopravovat. Dvoudílná opěrka byla opraveny dvěma nýty.
Pětistrunný krk vyrobil Jaroslav Průcha z překrásného kusu žíhaného javoru, palisandrového hmatníku, s houslovou hlavičkou a bílým lemováním s lištou ve stylu Šachovnice. Pozlacené ladící kolíky jsou vyrobeny Pavlem Krištůfkem (Krishot) a jsou kopiemi tradičních kolíků Pancake, dále dva zlaté přelaďovače Keith/Scruggs. Vykládání Srdce & Květy vynechává symbol na 15tém pražci.
Nástroj je seřízen Jaroslavem Průchou, který zároveň vyladil usazení toneringu na korpusu.
V roce 1928 byl model Granada relativně drahým nástrojem, stál 200 dolarů, což bylo dvakrát více než Model 3. Dražší už byly jen Modely 6, Bella Voce a Florentine.